Zomer Basics IML-week

Eindelijk! Anderhalf jaar na de toelating tot de NLAIML opleiding, kan onze eerste praktijkweek eind juni 2021 van start gaan. In het afgelopen jaar, dat door het coronavirus werd beheerst, heb ik niet stilgezeten en al drie theorietoetsen gemaakt. Ik heb literatuur bestudeerd over o.a. weerkunde, geologie, flora, fauna, sneeuw- en lawinekunde en ook groepsdynamica en didaktiek. Daarnaast de benodigde touwtechnieken eigen gemaakt.

Hieronder het verslag van mijn eerste International Mountain Leader praktijkweek.

Heenreis

Ik ben onderweg naar “Parc National des Écrins” in de Franse Alpen voor mijn eerste praktijk opleidingsweek tot International Mountain Leader. Genietend van een picknick bij La Grave zit ik, met hoe kan het ook anders, stokbrood & brie langs de kant van de weg. Het zonnetje schijnt en het uitzicht is ‘fantastic’, zoals de Fransman naast mij zegt.
Op de voorgrond een oud kapelletje en uitzicht op de gletsjer en La Meije bergtop. In het zwart grijze gesteente zie je de schurende polijstende werking van de gletsjer die hier lang geleden nog tot in het dal kwam.

Vriendschap

26 jaar na mijn eerste NBV huttentocht heb ik Leon & Noortje opgezocht in het dal van Freissinières. Leon was toen, in de zomer van 1995, onze tochtleider. Morgen maken we met z’n drieën een uitdagende (acclimatisatie)dagtocht met 1.400 hoogtemeters en 15 kilometer lengte.

Vanuit Les Roberts (1.400m) door heel hoge begroeiing (en veel vliegen) naar Têtes des Raisains (2.655m). Rondom uitzicht over des Écrins. Daarna afdalen over een lange bergkam met afwisselende flora en kalk- en leisteengesteente. Vanaf Le Simous (2.007m) uitzicht over de gehele dagtocht.

Thuis bij Leon & Noortje sluiten we af met een lokaal gebrouwen IPA Galibier bier. Proost!

Dag 1: Zomer Basics – 27 juni

Vandaag staan ‘confidence roping’, flora & micronavigatie centraal. Aan het begin van de dag hebben we een vale gier kunnen aanschouwen (foto: Ellen Dullens), pronkend op een rots. Deze roofvogel heeft een spanwijdte tot 2,8m! Onderweg door een moeraslandschap gelopen met wollegras. Lucas en Edward geven een les in knopen leggen, opgespannen touw aanleggen en een knopentouw aanbrengen.

Dag 2: Zomer Basics – 28 juni

Vandaag oriënteren we ons d.m.v. aantekeningen/schetsen/markante punten op de route, een marzkizze genaamd. Zonder wandelkaart navigeren we ons met de zelf gemaakte marzkizze naar top van de Tête d’Oréac 2.092m. Aldaar een GPS oefening: lat/long-coördinaten omzetten naar het utm-grid en op op de wandelkaart aangeven waar we ons exact bevinden. Daarnaast oefenen we het projecteren van kaart naar terrein en vice versa.

’s Middags onderaan Glacier Blanc ‘river crossing’ geoefend. Rivier oversteken met touw met de V-line techniek in het ijskoude gletsjerwater. Het gletsjerwater is ijskoud en na enkele minuten gaat er een stekende pijn door mijn voeten. Om mezelf te ontladen, schreeuw ik een keer hard als ik uit het water kom.

Andere river crossing technieken zijn met touw in een rechte lijn stroomafwaarts oversteken. Of zonder touw oversteken, individueel of als groep (in één lijn of in een driehoek gevormd door personen). (foto: Joanne Wissink)

Dag 3: Zomer Basics – 29 juni

We hebben met ons groepje van vijf personen een dagtocht bedacht, uitgewerkt en om de beurt geleid. Achterin het dal van Freissinières zijn we gestart. Na een klim van een uur door het bos aangekomen in het dorpje Dormillouse. Dormillouse, gelegen op 1.693 meter en alleen te voet bereikbaar, is het enige permanent bewoonde dorp in het nationaal park des Écrins. Mooie dag met veel afwisseling, zowel in terrein als onderlinge communicatie!

Dag 4: Zomer Basics – 30 juni

Vandaag een theoriedag in en rondom Chalet Alpelune met de volgende onderwerpen:

• GPS & satelliet telefoon/noodbakens
  • Des Écrins vanuit geologisch perspectief
  • Groepsdynamica & Outdoor Leadership
  • Juridische aspecten IML beroep
  • Touw opspannen

Dag 5: Zomer Basics – 1 juli

Vandaag kon ik mijn gele en oranje drijfverenkleuren* (* Profile Dynamics drijfverentest) optimaal inzetten: Een speednavigatietest met 1.600 hoogtemeters en 23 kilometer afstand. Voor de start, mobiele telefoon met tracking app in een afgesloten envelop en rugzakweging voor minimaal 6 kilogram. Ik deed er 5u21min over. Een uitgezette route individueel afleggen met álleen een wandelkaart, kompas en hoogtemeter. Onderweg de waypoints noteren (en soms de ‘verstopte’ bordjes zoeken) én naast het trailrunnen genieten van het berglandschap.

Na afloop genieten in de hot-tub bij Alpelune met een verkoelend drankje. Bij het diner worden we verrast op raclette, zalig en wat een ontspannen en gezellige avond!

Dag 6: Zomer Basics – 2 juli

Vanuit het dorpje Beaune in de Bourgogne (wijn)streek schrijf ik na een enerverende opleidingsweek mijn laatste dagverslag. Gisteren beklommen we met z’n zevenen de 2.953 meter hoge bergtop La Blanche. We hadden een uitdagende laatste dagtocht uitgewerkt, zowel qua terrein als tijdsplanning: 1.350 hoogtemeters, 13km lengte én voor 12:45 uur terug zijn in onze uitvalsbasis Chalet Alpelune voor geplande feedback gesprekken en eindevaluatie van de opleidingsweek.

Om 5:45 uur gaat de wekker. In het eerste wandel uur klimmen we maar liefst 650 hoogtemeters. De toon is gezet, maar daar komen we vandaag ook voor! Prachtige route boven de boomgrens, over bergruggen, door blokkenterrein en over sneeuwvelden vanaf 2.600m in de noordoostflank. Vanaf de topgraat kijken drie bokken nieuwsgierig naar ons (zie foto). Vanaf de top hebben we uitzicht tot aan de Italiaanse Monte Viso en de Franse Queyras en Vanoise. In de afdaling daal ik skiënd op bergschoenen af over de sneeuwvelden. Daarna van de bergpaden af langs bergmeertje Lac de Puy Aillaud, door geröll (losliggende stenen) en kleurrijke en heerlijk geurende bloemenweides.

Een prachtige en leerzame eerste NLAIML opleidingsweek. Op naar de volgende opleidingsweek in september; Alpine trektocht, ten zuiden van Bernina.

Wil jij mee met mij de bergen in? Dat kan!

Houdt mijn website, instagram & facebook in de gaten:

• je kan jezelf ook bij mij opgeven om mee te gaan tijdens mijn winterstageweek in februari 2022. Samen met berggids Roeland van Oss organiseer ik een sneeuwschoenwandeltocht. Een week lang dwalen door een winters landschap ergens in de Alpen…